W Zespole Szkół Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu funkcjonuje Kółko Fizyczne o nazwie „Dziwny jest ten świat”. Liczy ono 30 uczniów i uczennic klas 7 i 8. Kółko to prowadzą nauczycielki fizyki: mgr Justyna Bartol-Baszczyńska i dr Agnieszka Eichner.
Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu: w środy (I grupa uczniów) i w czwartki (II grupa uczniów). Dwie grupy realizują dzień po dniu dokładnie ten sam temat zajęć. Uczestnicy tego kółka biorą udział w wielu konkursach, takich jak: Nauka dla Ciebie, Świetlik, Lwiątko, Wojewódzki Konkurs Fizyczny, Zachwyceni fizyką i Ogólnopolski Festiwal Nauk Przyrodniczych. Nasze koło należy również do Klubu Małego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W tym roku szkolnym postanowiliśmy zawalczyć o tytuł Ambasadora Nauki i dlatego przystąpiliśmy do całorocznego programu Być jak Ignacy „Zostań ambasadorem nauki” jest to VII edycja programu edukacyjnego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Jest to konkurs poświęcony Ignacemu Łukasiewiczowi, który wynalazł lampę naftową. W ramach tego konkursu każdy miesiąc poświęcony jest kolejnym zagadnieniom: 1) cząstek elementarnych i chemii w życiu codziennym, 2) wody, wyporności i życia podwodnego, 3) astronomii i układu słonecznego, 4) kryptologii i matematyki, 5) sił natury, 6) komunikacji i języków na świecie, 7) optyki, 8) podstaw ekonomii. Na kółku fizycznym w ramach danego tematu wykonujemy doświadczenia, gramy w gry i rozwiązujemy quizy. W październiku odbyły się 4 zajęcia po 1 godzinie dla każdej z dwóch grup, co daje 8 godzin zajęć. Wykonywaliśmy wiele ciekawych doświadczeń. Jednym z doświadczeń jakie zrobiliśmy było badanie pH substancji. Ustalaliśmy czy roztwór jest ZASADOWY, KWAŚNY czy OBOJĘTNY. Do tego doświadczenia potrzebowaliśmy różnych substancji takich jak: sok z cytryny, cukier, sól, płyn do mycia naczyń, płyn do mycia podłóg, płyn do mycia okien, kreta, sodę, płyn do naczyń, mleko, ocet, kwasek cytrynowy. Najbardziej potrzebnym produktem był jednak sok z modrej kapusty, który był naszym wskaźnikiem. Dzięki niemu dany roztwór zmieniał zabarwienie na czerwone, zielone, żółte, niebieskie i fioletowe, a na podstawie tego mogliśmy stwierdzić rodzaj odczynu substancji. Jeśli kolor wychodził zielono-żółty oznaczało to odczyn zasadowy, jeśli kolor wychodził niebiesko-fioletowy jest to odczyn obojętny natomiast jeżeli wychodził kolor czerwony lub różowy to jest to odczyn kwasowy. Drugim ciekawym i widowiskowym doświadczeniem jakie robiliśmy były kolorowe wulkany. Do zrobienia takich wulkanów użyliśmy octu, wody, płynu do mycia naczyń, sody oczyszczonej i barwnika. Do wody dodawaliśmy barwnik, sodę i płyn do mycia naczyń. Następnie dodaliśmy odmierzoną ilość octu. BOOM! Gotowe wulkany. Ten miesiąc dotyczył budowy atomów i cząstek dlatego też wykonaliśmy szereg doświadczeń które obrazowały że cząsteczki mogą być polarne i niepolarne w związku z tym albo się mieszają albo nie. Te doświadczenia to: Kolorowy deszcz, Lampka Lava domowym sposobem, Magiczna kawa. Inne doświadczenia przeprowadzone w tym miesiącu to: Magiczna kaczuszka - ten sam współczynnik załamania światła dla wody i dla kulek żelowych. Tęcza w słoiku - hydrożel ogrodniczy i przenika nie się barw. Po 24 godzinach z czerwonego, niebieskiego i żółtego otrzymujemy wszystkie kolory tęczy w słoiku. Nurek Kartezjusza z saszetki ketchupu z MC Donald’s. Uczyliśmy chodzić sprężynę po schodach. Obserwowaliśmy łączenie barw tęczy na własnoręcznie wykonanym Krążku Newtona na wkrętarce. Ostatecznie obserwowaliśmy falę stojącą przy pomocy rury Rubensa. Płonące ognie na rurze zrobiły na nas ogromne wrażenie. Przeprowadzaliśmy również quizy o Nagrodzie Nobla, Marii Skłodowskiej-Curie i jej rodzinie, a także o pierwiastkach i układzie okresowym. Zagraliśmy także w grę „Iskierka”. W grze tej każda z drużyn w każdej rundzie miała szansę zdobyć karteczkę z informacją o Noblu. Wykonaliśmy również kartki na których po jednej stronie był symbol pierwiastka, a na drugiej rzecz, która ten pierwiastek zawiera. Po zrobieniu takich kartek zagraliśmy nimi w grę Memory, a także znajdowaliśmy parę naszego pierwiastka u innej osoby. Kółko fizyczne w naszej szkole to idealny sposób, aby uczyć się, bawiąc. Uczymy się na nim nie tylko fizyki, ale również biologii, chemii i matematyki, a także wiedzy podstawowej takiej jak: imiona i nazwiska wynalazców, informacje o nagrodzie nobla oraz składniki różnych rzeczy, które nas otaczają. Jest to bardzo dobra forma zdobywania wiedzy. Należy tu zaznaczyć, że nasze zajęcia odbywają się od 7.00 do 8.00 rano i nikomu nie jest trudno tak wcześnie wstać, aby przybiec do szkoły do sali 208 i eksperymentować.